onsdag 28 maj 2008

OPI Rainforest


Beautybloggerskan Sminkan är en nagellacksnörd av rang, idag gästspelar hon här hos oss på Nailed.se och berättar om jakten på ett unikt nagellack - OPI Rainforest.

För nagellackssamlaren och konnässören finns det vissa lack som är mer begärliga än andra. Lack vars blotta namn får pulsen att slå en aning snabbare. Begärliga skatter att tråna efter men självklart närmast omöjliga att få tag på. NARS Zulu, Chanel Vert Sacrilege, OPI Rainforest…
OPI Rainforest är kanske den som är mest allmänt känd och eftertraktad. En smaragdgrön lite skimrande färg som varken är mörk eller ljus utan just den perfekta, juvelskimrande gröna som är så svår att hitta på butikernas nagellackshyllor. OPI Rainforest hittar man naturligtvis inte heller där. Nej, det nagellacket är ur produktion sedan länge tillbaka och förmodligen är det också därför det har sin kultstatus. Hade man kunnat knalla in på vilken nagelsalong eller butik som helst och köpa det hade det knappast varit ett sådant hallå om det. Men en färg som nästan är omöjlig att hitta, vare sig i original eller i andra märkens versioner, det är åtråvärt! Upphöjd till samlarobjekt och kultföremål är nu ett OPI Rainforest lack värt sin vikt i guld. Jakten på den lilla gröna flaskan går genom världen. Dammiga hyllor i avlägsna butiker där de nagellack som inte ens gick att rea ut står och skäms genomsöks av dem som vill ha den här färgen på sina naglar eller sälja den dyrt till någon annan fanatisk samlare. En sådan som jag. En som är beredd att lägga nästan 300 kronor på att få ett grönt lack hemskickat från någon avlägsen plats i världen där en flaska Rainforest upptäckts. Visst är det galet?

Eller kanske inte, om man tänker efter. Okej, OPI Rainforest har inte varit i produktion på många år. Ingen verkar veta från vilken kollektion den härrör så exakt hur gammalt det är vet jag inte. Men nagellack håller ju ”för evigt” om man inte släpper in luft i flaskan. Att lacket stått i något lager någonstans i 10 år spelar alltså ingen roll. Priset jag betalade för min lilla dyrgrip, som skickades från Australien, var runt 270 kronor. Det är i princip vad ett OPI DS-lack kostar idag om man går in på Kicks och köper det. Och hur mycket mer fantastiskt och unikt är då inte Rainforest?
Alla älskar inte gröna nagellack. Jag gör det, men jag har förstått att de flesta(?) föredrar ett lack i rosa eller rött. Många väljer också hellre ett blått lack framför ett grönt. Självklart är det en del av svaret på varför det finns så få gröna lack på marknaden och varför de som finns så ofta tas ur produktion och blir dessa begärliga objekt. Rainforest status som nummer ett på listan av kultlack är nog i viss mån Michelle Mismas på bloggen All Lacquered Ups förtjänst. Hon har flera gånger skrivit om Rainforest och även uppgett det som sitt absoluta favoritlack.

Många vill ha ett eget OPI Rainforest men alla kan inte få det. Vad kan man då hitta för alternativ? Ja, som jag tidigare konstaterat, grönt är inte en färg som produceras i massor. Nej, även om vi just nu har ovanligt många gröna lack att välja på så är det få som är i den nyans som Rainforest har. Ljusare, mer limetonade gröna finns det flera, men smaragdgrönt är mer ovanligt. Mest lik av alla jag testat är Sinful Colors San Francisco. Löjligt nog är den om möjligt ännu svårare att få tag på än Rainforest. Detta trots att det är ett vanligt drugstore märke i USA och fortfarande tillverkas. Det finns inga europeiska återförsäljare än och märket säljs heller inte via någon e-tailer. Det vi faktiskt kan få tag på som har en viss likhet är nog Barry M’s gröna nagellack även om det är några nyanser ljusare och med mer silverglans än Rainforest. Zoya Suvi nämns ibland och är lättillgänglig via flera e-tailers, men det är en betydligt mörkare och mer blåtonad grön.

Slutligen vill jag säga att jag är väldigt förtjust i mitt OPI Rainforest. Det var värt varenda krona jag betalade för det. Det är dock inte vare sig min favorit bland de gröna lack jag äger eller det dyraste lack jag köpt. Att vara utan ett Rainforest i samlingen är dock otänkbart för mig. Grönt är favoritfärgen på nagellack och då måste ju nagellackens mest eftertraktade färg få vara med! Regnskogsgrönt!

//Sminkan (sminkan.blogg.se)

Inga kommentarer: